Dolgozói magánhasználat, ami akkor is van ha nincs!

Update: 2022-03-01 06:24:55

Ez az írás nem egy könyveléstechnikai szakmai cikk, inkább arra szeretnénk rávilágítani, hogy mi a Te problémád cégvezetőként a magánhasználattal.

Szóval mi is az a dolgozói magánhasználat? Amikor a munkavállaló magáncélra használja a munkáltatótól kapott telefont. Ilyen egyszerű lenne ez, ha nem gondolta volna úgy a jogszabályalkotó, hogy ez bizony egy juttatás. És mint ilyen járulékköteles lesz az a része amit a telefonszámlából a dolgozó magáncélra forgalmazott.

Na, de honnan tudhatjuk mit forgalmazott magáncélra és mit céges ügyben?
Az hamar kiderült a jogalkotó számára is, hogy itt bizony egy végeláthatatlan hónapról-hónapra történő számlatétel-guberálásba kényszerítené a vállalkozásokat és azok könyvelőit, ha külön kellene választani a céges és magánhívásokat. Ezért aztán egyetlen huszárvágással megalkották a 80-20 szabályt. Azaz ha nem tudod szétválasztani a hívásokat akkor a telefonszámla 20%-a tekinthető magánhasználatnak, a többi céges.
Ezzel meg is volnánk, de a helyzet sajnos nem ilyen egyszerű, itt van még ez a bitang áfa és járulékfizetés is. Nem fogom itt kifejteni az egész számítás elméletét, elég annyi most, hogy a magánhasználat után járulékokat kell fizetni, hiszen ez egy juttatás a dolgozó felé és a szolgáltatás áfa részének 70%-a helyezhető levonásba.

Persze nem minden szolgáltatásra vonatkozik ez csak a beszédalapú szolgáltatások tekintetében kell ezt alkalmazni. Ezt a TESZOR besorolás alapján lehet tudni, amit a szolgáltatóknak kötelezően fel kell tüntetniük a számla ilyen tételeinél. Nem írom le mik ezek a könyvelőd tudni fogja.

Na akkor magyarul is:
 - Kifizetetd a telefonszámlát
 - A beszédalapú szolgáltatásoknak csak 70% áfáját helyezed levonásba
 - Járulékot fizetsz a dolgozói használat után
 - A nem beszédalapú tételek esetében pedig vagy levonod az áfát vagy nem attól függően, hogy milyen szolgáltatásról van szó

De van egy jó hír is, ha a dolgozó megtéríti, azaz kifizeti neked a magáncélú használatot akkor nemhogy nem kell járulékot fizetni, hiszen nem kapott juttatást mert kifizette, hanem még az Áfa-t is teljes egészében levonhatod.

Ezen a leegyszerűsített megfogalmazáson egy könyvelő elsírná magát, de itt kérek elnézést minden szakmabelitől, ahogy fentebb is írtam ebben a cikkben nem tudjuk a részleteket ettől jobban taglalni.

Azonban így is világos, hogy a dolgozód akár használta a mobilt magáncélra akár nem bizony a könyvelőd rá lesz kényszerítve, hogy járulékot számoljon neked.

Gondolhatnád, hogy oké akkor tételesen bejelölöm a magáncélú beszélgetéseket a számlán. Azt kell hogy mondjam, hogy ez 1-5 hívószám esetében akár működhet is.
De egy 50-100 hívószámos cég esetében a normál (értsd nem részletes) számla áll 500-1000 sorból. Ennek mennyi soros lenne a tételes számlája? Segítek, nem fogod tudni bejelölni.

Ekkor jött az "óriási ötlet" bízzuk ezt a dolgozóra. Minden dolgozó megkapja a saját részletes számláját és jelölje be rajta a magánhívásait. Mondanom sem kell, hogy ez az értelmetlen feladatok közé sorolható, mert egyrészt nem fog rá emlékezni a kedves dolgozó egy hónap távlatából, hogy melyik számot miért hívta másrészt ennek a vége az lesz, hogy össze-vissza jelölget a listában. És a hívások inkább cégesként lesznek jelölve, főleg ha még ki is akarod vele fizettetni.

Jött a másik "világmegváltó ötlet", ezúttal a szolgáltatóktól. Jó pénzért előfizethetsz egy alkalmazásra ami azt csinálja majd, hogy amikor a dolgozó telefonálni akar akkor előtte meg kell adnia hogy ez most céges vagy magánköltség legyen. Hát gratulálok annak aki ezt kitalálta, mégis melyik az a dolgozó aki a magánhívásokat nem a céges előhívóval fogja indítani? Biztos van ilyen is, de hát azért mégis na, magyarok vagyunk vagy mi? A nemzeti identitásunkkal ütközne, ha ezt minden dolgozó becsülettel csinálná. Tekintsük ezt véleménynek, de nekem meggyőződésem, hogy ez a hívás előtti dolgozóra bízott besorolás nem hozza meg a várt eredményt. Mondjuk annyiban másabb mint a papíron pipálós verzió, hogy itt még fizetsz is  a szolgáltatónak valamiért ami használhatatlan.

Maradjunk annyiban, hogy a vállalkozások nagyon nagy része nem véletlenül fogadta el a jogalkotó ajánlatát és fizeti a járulékot és benyeli az áfa 30%-át, ez még mindig egyszerűbb mint kínlódni a magánhívások szortírozásával.

 

Ez a történet így nem kerek! Lennie kell valami megoldásnak erre.
A helyzet az, hogy ennek az egésznek nem kell ilyen nehéznek lennie. Van rá megoldás! Igen arra is, hogy kiszámlázd a magánhasználatot egy kattintással, a részletes számla bejelölgetése nélkül. Arra is, hogy az áfa 100%-át levonhasd. Arra is hogy a könyvelőd ne őrüljön bele a telefonszámla bogozásba. Arra is, hogy ez az egész jogszerű és alátámasztható legyen egy ellenőrzésnél is.

 

 

 

 

 


Mások ezeket olvasták még:


Emelkedhetnek a távközlési díjak a különadó miatt | A kormány által beharangozott különadó érinti a távközlési szektort is. Bár a kormány azt hangoztatj [...]

Kategória: Hírek, aktualitások


A Telefonhasználati Szabályzat mindennek az alapja | A céges telefonok világában ez annyira fontos dokumentum, hogy nélküle nem is adhatnál hívószámot a [...]

Kategória: Szabályozást érintő


Szerencsejáték céges telefonon? Na, ez nem játék! | Ötöslottó, hatoslottó, Euro jackpot. A kolléga úgy dönt, hogy a céges telefont használja a heti, hav [...]

Kategória: Szabályozást érintő


ARCHÍVUM

FLOTTA BLOG

A Flotta Blogon a céges mobiltelefonokkal kapcsolatos cikkeket olvashatsz. Vannak olyan témák amelyek egészen egyértelműek és vannak olyanok amelyekről még a szakértők is eltérően vélekednek. Bár minden témának igyekszünk legjobb tudásunk szerint utánajárni előfordulhat, hogy találkozol az itt leírtaktól eltérő állásponttal. Mielőtt alkalmazol egy jogszabályt alaposan utána kell járnod az rád, a Te cégedre milyen formában vonatkozik. A blogban leírtak nem irányadóak, csupán a szerzők álláspontját tükrözik.